Definition
af et smykke:
En overflødig genstand, der ikke har en klar funktion, men som sender/forstærker de signaler/identiteter man ønsker at sende/vise
Eller som det blev til i klassen: "En genstand man kan tage af og på kroppen/tøjet og som er en overflødig ting man pynter sig med".
Udgangspunkt og luftkasteller
Vi fik valget
mellem at tage udgangspunkt i enten Rokoko-mania, skt. Loye - en smykke og korpus udstilling, fra Designmuseum Danmark, eller det bæredygtige princip, de nye materialer, fra Dansk Designcenter.
Fra start
var jeg hooked på ideen om Rokoko eller bæredygtighed. Rokoko-ideen blev
fortolket til noget vildt og overdådigt, ligesom jeg flirtede med tanken om at
lave et overdådigt piratsmykke, hvis man kigger på tidsalderen. Ideen tiltaler
mig stadig,
Det
bæredygtige princip tiltaler mig meget. For mig at se er det ikke kun lyst, men
også nød, hvis vi skal passe godt på vores planet. Samtidig med at jeg
drømte/tegnede piratsmykker i nytolkning, satte jeg mig til at kigge på hvad
jeg smider meget ud af.
Vi har
ikke fået et ”reklamer nej tak” skilt endnu, så vi får en hel stak reklamer,
der primært går til at fodre papirgenbrugscontaineren. Dertil holder jeg meget
af Pickwick’s solbærte, der er pakket enkeltvis i papir. I fagbiblioteket havde
vores lærer taget forskellige smykkebøger ud, og bl.a. En med anvisning på at
lave papirperler. Det lød i min verden ganske forfærdeligt og det blev faktisk
ikke bedre, efter jeg så forskellige forsøg på papirsperler på youtube.com.
Matematikeren i mig blev dog alligevel fascineret og jeg satte mig derfor til
at eksperimentere med forskellige typer af papir.
Samtidig
lod jeg mig inspirere af teknikker, fundet på youtube, kombineret med mine
erfaringer. Især perleteknikker tiltalte mig i særlig grad.
Derudover
var jeg blevet inspireret af et smykke vi havde set på udstillingen på
Designmuseum Danmark, en ring med en stor beholder, med små farvede glaskugler
der lå asymetrisk i beholderen.
Her er ringene fra udstillingen
Her er forskellige prøver på farver og former, inspireret af det andet billede, men med et agern som beholder. Her vises forkellige metaller som prøve på hvad der ville passe bedst til. Valget endte på Bronze
Her er den færdige ring.
Jeg havde
fra starten en ide om at smykket skulle ende ud som en halskæde, samt at
smykket skulle forarbejdes i begge fagområder (sløjd og håndarbejde). Sådan
noget må man dog ikke lade sig begrænse af, og slutresultatet endte også ganske
anderledes ud end jeg på nogen måde have forestillet mig.
Forskellige materialer og
teknikker
I grupper blev vi
sat til at finde forskellige teknikker og materialer. Ideen var at vi skulle
lave pile mellem de teknikker og materialer vi havde skrevet ned, men denne del
havde vi i gruppen overset, hvorfor vi endte ud med at fokusere på hvilke
teknikker og materialer man kunne bruge til smykkefremstilling. Vi havde fået
en begrænsning på 10 af hver, men vi fandt hele tiden nye materialer og
teknikker der også var vigtige at få med på listen. Det gik jo egentlig ikke,
men vi blev meget opfindsomme med at lave små kategorier, hvorved vi endte med
at få langt mere med end egentlig beregnet.
Selvom det ikke
var det opgaven gik ud på, så viste det med al tydelighed, at der ikke er begrænsninger
på materiale og teknikvalg når det gælder smykkefremstilling.
Valg
På et tidspunkt
må man foretage nogle valg. Processen havde ført mig hen til selvrullede
papirsperler af reklamer og teindpakninger, med perlesyning som teknik.
Her er en video om hvordan jeg lavede de små af perlerne. De store perler er lavet på samme vis, med den undtagelse at de kegleformede strimler er større, samt at der er brugt 5 strimler pr. perle til de store, imod en enkelt til de her viste. Den sidste type af perler, er lavet med rektangulære stykker papir.
Her er en lille skitse af hvorledes man syr perlerne sammen.
Her afprøver jeg hvilke farver lås der passer bedst. Valget faldt på den sølvfarvede.
Her klemmer jeg kædeafslutningen på. Da jeg havde brugt fiskesnøre som tråd, måtte jeg binde snøren et par gange om øjet før jeg låste den, for at sikre mig at den sad ordentlig fast.
Her er der sat ringe i øjet og låsen er sat fast. I den modsatte ende er der blot et øje.
Tydeligere billede af perlerne.
Og lige et billede af at jeg har det på, så det kan ses at det er anvendeligt.
Jeg satte en
dreng i 0.klasse til at lave en halskæde af papirsperler han selv kreerede, og
det gik ganske over mine forventninger. Vi snakker om en dreng med motoriske vanskeligheder. Når han kan kreere nedenstående halskæde har jeg pludselig store forventninger til en 4 klasse og opefter.
Undervisningsforløb
Her er det
vigtigt at gøre sig klart om det er en 4. klasse, eller om det er valgfag i 8.
klasse. Som udgangspunkt vil jeg her beskrive for en 4 klasse. Med meget enkle
justeringer kan beskrivelsen lige så godt passe til en 8 klasse.
Tema og begrundelse
Tema’et for
klassen er smykker fremstillet af forskellige selvvalgte materialer fundet
hjemme på værelset/på vej til skole/lign.. Dette er et emne der kan blive både
yderst komplekst, men også gøres meget overskueligt, hvorfor det er oplagt til
at give eleverne mulighed for at udnytte deres kompetencer.
Mål/læringsmål for undervisningen
Målet er at
udvide den enkelte elevs teknik og materialekendskaber, samt give et øget fokus
på vores ”køb og smid væk” kultur. Eleverne skal med andre ord gerne udfordres
til at give sig i kast med materialer de ikke allerede er fortrolige med.
Undtagelser kan foretages i særlige tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt.
Eleverne skal
gøre opmærksomme på hvad målet er. Målet kan ligefrem blive skrevet ned i
bloggen, som start på projektet, så eleverne senere kan sammenholde og se
hvordan de konkret er kommet videre. (se under evaluering)
Research/inspiration
Inden forløbet
sættes i gang skal eleverne forberedes delvist. De skal bedes om at tage
”skrammel” med hjemmefra. Det kan være fra husholdningens affald (dog ikke
madaffald ol.) Eller gammelt legetøj der er gået lidt i stykker og ikke kan
repareres mm..
Begrundelsen for
ikke at fortælle eleverne hvad det skal bruges til, er at udfordre dem til at
tage ting med, de muligvis ville have forkastet som ubrugelige i
smykkefremstilling. Der vil unægtelig komme ting med der af sikkerhedsmæssige
årsager ikke kan bruges. Ideen er heller ikke at det de tager med skal være det
de endelige smykker bliver lavet af, men derimod oplæg til inspiration og
samtale på klassen og i grupper.
Næste
undervisningsgang skal eleverne have ting med de har tænkt ind i
smykkesammenhænge. De må meget gerne tage lidt for meget med, og det de ikke
ender med at ville bruge alligevel lægges i en stor bunke et sted i klassen,
til fri afbenyttelse. Det er vigtigt at have forklaret eleverne at det de tager
med, ikke skal være noget de ønsker at have med hjem igen. (med mindre de har
fået lavet smykker ud af det)
Rammer for designprocessen
Materialer: I
grupper skal eleverne beslutte sig for hvilke materialer de ønsker at benytte
til deres opgave. For at undgå at eleverne kommer frem til et materiale der
enten er giftigt på huden (såsom cykelslanger mm.) eller ligger uden for
lærerens kompetencer, skal eleverne vælge 2-3 materialer til at gå videre med,
ligesom læreren går rundt mellem grupperne, lytter og stiller åbne spørgsmål.
Den eneste
begrænsning der er vigtig at sætte fra starten, er den økonomiske. Dvs. at
eleverne gøres opmærksom på at guld, eksotiske træsorter og ædelstene ikke
sættes på listen de fremstiller.
Håndværk og teknikker: håndværket er
selvfølgelig begrænset af elevernes forudsætninger og alderstrin. Dette skal
synliggøres i den næste del af processen, hvor eleverne skal tænke over hvilke
teknikker man kan bruge med det materiale de har valgt at arbejde med.
Faser
·
Definition
af smykke og samtale om opgave.
·
Brainstorm eller idémylder
·
Udvikling
i grupper
·
Fremstilling
af konkret individuelt smykke, med fast makker som sparingspartner
Dokumentation og evaluering
Evalueringen
tænkes at foregå elektronisk. Eleverne skal hver i sær have et skilt med deres
navn på, der ikke er større end at det er muligt at have liggende i de billeder
de tager med de kameraer skolen stiller til rådighed. Alternativt tager de
billeder med deres telefon.
Jeg forventer her
et givtigt samarbejde med klassens dansklærer, hvor eleverne er/bliver skolet i
blogskrivning, og det stilles som krav at der skal ligge et nyt billede af
produktet for hver undervisningsgang.
Slutteligt skal
smykkerne udstilles i skolens aula eller lign.
Perspektivering
Man kunne
forestille sig et separat forløb, hvor eleverne arbejdede med udstillingen, og
fremstillingen af det bedste til at fremvise de færdige produkter.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar