1. Studieopgave: Smykkedesign

 

Definition af et smykke:
En overflødig genstand, der ikke har en klar funktion, men som sender/forstærker de signaler/identiteter man ønsker at sende/vise
Eller som det blev til i klassen:
"En genstand man kan tage af og på kroppen/tøjet og som er en overflødig ting man pynter sig med".


 Beskrivelse af forløb:

Udgangspunkt og luftkasteller

Vi fik valget mellem at tage udgangspunkt i enten Rokoko-mania, skt. Loye - en smykke og korpus udstilling, fra Designmuseum Danmark, eller det bæredygtige princip, de nye materialer, fra Dansk Designcenter.
Fra start var jeg hooked på ideen om Rokoko eller bæredygtighed. Rokoko-ideen blev fortolket til noget vildt og overdådigt, ligesom jeg flirtede med tanken om at lave et overdådigt piratsmykke, hvis man kigger på tidsalderen. Ideen tiltaler mig stadig,

Det bæredygtige princip tiltaler mig meget. For mig at se er det ikke kun lyst, men også nød, hvis vi skal passe godt på vores planet. Samtidig med at jeg drømte/tegnede piratsmykker i nytolkning, satte jeg mig til at kigge på hvad jeg smider meget ud af.

Vi har ikke fået et ”reklamer nej tak” skilt endnu, så vi får en hel stak reklamer, der primært går til at fodre papirgenbrugscontaineren. Dertil holder jeg meget af Pickwick’s solbærte, der er pakket enkeltvis i papir. I fagbiblioteket havde vores lærer taget forskellige smykkebøger ud, og bl.a. En med anvisning på at lave papirperler. Det lød i min verden ganske forfærdeligt og det blev faktisk ikke bedre, efter jeg så forskellige forsøg på papirsperler på youtube.com. Matematikeren i mig blev dog alligevel fascineret og jeg satte mig derfor til at eksperimentere med forskellige typer af papir.

Samtidig lod jeg mig inspirere af teknikker, fundet på youtube, kombineret med mine erfaringer. Især perleteknikker tiltalte mig i særlig grad.

Derudover var jeg blevet inspireret af et smykke vi havde set på udstillingen på Designmuseum Danmark, en ring med en stor beholder, med små farvede glaskugler der lå asymetrisk i beholderen.
Her er ringene fra udstillingen
 
Her er forskellige prøver på farver og former, inspireret af det andet billede, men med et agern som beholder. Her vises forkellige metaller som prøve på hvad der ville passe bedst til. Valget endte på Bronze
 
Her er den færdige ring.
 

Jeg havde fra starten en ide om at smykket skulle ende ud som en halskæde, samt at smykket skulle forarbejdes i begge fagområder (sløjd og håndarbejde). Sådan noget må man dog ikke lade sig begrænse af, og slutresultatet endte også ganske anderledes ud end jeg på nogen måde have forestillet mig.

Forskellige materialer og teknikker
I grupper blev vi sat til at finde forskellige teknikker og materialer. Ideen var at vi skulle lave pile mellem de teknikker og materialer vi havde skrevet ned, men denne del havde vi i gruppen overset, hvorfor vi endte ud med at fokusere på hvilke teknikker og materialer man kunne bruge til smykkefremstilling. Vi havde fået en begrænsning på 10 af hver, men vi fandt hele tiden nye materialer og teknikker der også var vigtige at få med på listen. Det gik jo egentlig ikke, men vi blev meget opfindsomme med at lave små kategorier, hvorved vi endte med at få langt mere med end egentlig beregnet.

Selvom det ikke var det opgaven gik ud på, så viste det med al tydelighed, at der ikke er begrænsninger på materiale og teknikvalg når det gælder smykkefremstilling.

Valg

På et tidspunkt må man foretage nogle valg. Processen havde ført mig hen til selvrullede papirsperler af reklamer og teindpakninger, med perlesyning som teknik.
Her er en video om hvordan jeg lavede de små af perlerne.  De store perler er lavet på samme vis, med den undtagelse at de kegleformede strimler er større, samt at der er brugt 5 strimler pr. perle til de store, imod en enkelt til de her viste. Den sidste type af perler, er lavet med rektangulære stykker papir.
 
 
Her er en lille skitse af hvorledes man syr perlerne sammen.
 
 
Her afprøver jeg hvilke farver lås der passer bedst. Valget faldt på den sølvfarvede.
Her klemmer jeg kædeafslutningen på. Da jeg havde brugt fiskesnøre som tråd, måtte jeg binde snøren et par gange om øjet før jeg låste den, for at sikre mig at den sad ordentlig fast.
 
Her er der sat ringe i øjet og låsen er sat fast. I den modsatte ende er der blot et øje.
 
Tydeligere billede af perlerne.
 
Og lige et billede af at jeg har det på, så det kan ses at det er anvendeligt.
 
 
 
Skulle jeg arbejde med papirsperler i skolen, ville jeg nok vælge at arbejde med de store perler, måske endda en del større end mine største, da de små perler tager temmelig lang tid at lave.

Jeg satte en dreng i 0.klasse til at lave en halskæde af papirsperler han selv kreerede, og det gik ganske over mine forventninger. Vi snakker om en dreng med motoriske vanskeligheder. Når han kan kreere nedenstående halskæde har jeg pludselig store forventninger til en 4 klasse og opefter.
 

Undervisningsforløb


Her er det vigtigt at gøre sig klart om det er en 4. klasse, eller om det er valgfag i 8. klasse. Som udgangspunkt vil jeg her beskrive for en 4 klasse. Med meget enkle justeringer kan beskrivelsen lige så godt passe til en 8 klasse.

Tema og begrundelse

Tema’et for klassen er smykker fremstillet af forskellige selvvalgte materialer fundet hjemme på værelset/på vej til skole/lign.. Dette er et emne der kan blive både yderst komplekst, men også gøres meget overskueligt, hvorfor det er oplagt til at give eleverne mulighed for at udnytte deres kompetencer.

Mål/læringsmål for undervisningen

Målet er at udvide den enkelte elevs teknik og materialekendskaber, samt give et øget fokus på vores ”køb og smid væk” kultur. Eleverne skal med andre ord gerne udfordres til at give sig i kast med materialer de ikke allerede er fortrolige med. Undtagelser kan foretages i særlige tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt.

Eleverne skal gøre opmærksomme på hvad målet er. Målet kan ligefrem blive skrevet ned i bloggen, som start på projektet, så eleverne senere kan sammenholde og se hvordan de konkret er kommet videre. (se under evaluering)

Research/inspiration


Inden forløbet sættes i gang skal eleverne forberedes delvist. De skal bedes om at tage ”skrammel” med hjemmefra. Det kan være fra husholdningens affald (dog ikke madaffald ol.) Eller gammelt legetøj der er gået lidt i stykker og ikke kan repareres mm..

Begrundelsen for ikke at fortælle eleverne hvad det skal bruges til, er at udfordre dem til at tage ting med, de muligvis ville have forkastet som ubrugelige i smykkefremstilling. Der vil unægtelig komme ting med der af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan bruges. Ideen er heller ikke at det de tager med skal være det de endelige smykker bliver lavet af, men derimod oplæg til inspiration og samtale på klassen og i grupper.

Næste undervisningsgang skal eleverne have ting med de har tænkt ind i smykkesammenhænge. De må meget gerne tage lidt for meget med, og det de ikke ender med at ville bruge alligevel lægges i en stor bunke et sted i klassen, til fri afbenyttelse. Det er vigtigt at have forklaret eleverne at det de tager med, ikke skal være noget de ønsker at have med hjem igen. (med mindre de har fået lavet smykker ud af det)

Rammer for designprocessen


Materialer: I grupper skal eleverne beslutte sig for hvilke materialer de ønsker at benytte til deres opgave. For at undgå at eleverne kommer frem til et materiale der enten er giftigt på huden (såsom cykelslanger mm.) eller ligger uden for lærerens kompetencer, skal eleverne vælge 2-3 materialer til at gå videre med, ligesom læreren går rundt mellem grupperne, lytter og stiller åbne spørgsmål.

Den eneste begrænsning der er vigtig at sætte fra starten, er den økonomiske. Dvs. at eleverne gøres opmærksom på at guld, eksotiske træsorter og ædelstene ikke sættes på listen de fremstiller.

Håndværk og teknikker: håndværket er selvfølgelig begrænset af elevernes forudsætninger og alderstrin. Dette skal synliggøres i den næste del af processen, hvor eleverne skal tænke over hvilke teknikker man kan bruge med det materiale de har valgt at arbejde med.

Faser


·        Definition af smykke og samtale om opgave.

·        Brainstorm eller idémylder

·        Udvikling i grupper

·        Fremstilling af konkret individuelt smykke, med fast makker som sparingspartner
 

Dokumentation og evaluering


Evalueringen tænkes at foregå elektronisk. Eleverne skal hver i sær have et skilt med deres navn på, der ikke er større end at det er muligt at have liggende i de billeder de tager med de kameraer skolen stiller til rådighed. Alternativt tager de billeder med deres telefon.

Jeg forventer her et givtigt samarbejde med klassens dansklærer, hvor eleverne er/bliver skolet i blogskrivning, og det stilles som krav at der skal ligge et nyt billede af produktet for hver undervisningsgang.

Slutteligt skal smykkerne udstilles i skolens aula eller lign.

Perspektivering


Man kunne forestille sig et separat forløb, hvor eleverne arbejdede med udstillingen, og fremstillingen af det bedste til at fremvise de færdige produkter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar