<--

Miniature julestue.

 
Mål: samarbejde, ekspertgrupper + et samlet færdigt produkt de kan være stolte af (der skal tages billeder af den endelige opsætning.)
Evalueringsform: Blog med billeder af processen
Forberedelse (lærer)
o   Et rum i krydsfiner, her ca. 40x50x25, med åben langside.(Her også med vindue)
o   To dukker (her nisser)
o   X antal store papirer med måltegninger (lav gerne kassen så den passer til et A3 en anden gang)
o   Vejledninger:
§  Sy: tøj, quilt, puder, dug, gardiner
§  Strikke: nissehuer, trøje
§  Filt: hynder/puder, dyr, bamser
§  Træ: seng bord, stol, bornholmerur, reol, bøger, flygel

 

 
Plan
Huskes
1. dobbeltlektion
Trin 1: Præsentation af rum og dukker
Tydelig præsentation af forløbet med klare forventninger og mål.
 
Trin 2: Genrebestemmelse
Klassediskusion om indholdet af rummet
 
Trin 3:
Inddeling i tilfældige grupper (evt. ved bordene) Der skal diskuteres indretning med tegning på de målfaste papirer. Eleverne skal have papir og saks udleveret, så de kan klippe deres ting ud i papir først og flytte rundt på dem.
Til de avancerede elever kan udleveres lommeregner og en kort introduktion til 1:12 ideen med miniaturemøbler.
Læreren lytter undervejs, så der løbende kan tænkes i værkstedsmuligheder.
 
Trin 4:
Klassen bliver enige om en af tegningerne, evt. med få justeringer fra lærerens side så det kommer til at passe med de realistiske muligheder i værkstederne. Stor lærerstyring.
 
Trin 5:
Læreren præsenterer de grupper der er behov for, med ultra kort gennemgang af hvorfor de enkelte værksteder er nødvendige for gennemførslen af elevernes selvudtænkte projekt.
 
Trin 6:
Eleverne sættes på de enkelte grupper/værksteder og laver evt. et tydeligt arbejdsskilt, så de enkelte grupper hurtigt kan finde hinanden når der er brug for samarbejde. (kan også være hjemmearbejde)
 
Trin 7:
Eleverne påbegynder en designprocess af de produkter der hører til det aktuelle værksted. Evt. deler de produkterne imellem sig, men det er her vigtigt at læreren sørger for at de fortsat sparrer med hinanden og deltager i gruppen som hele (der skal dog også i perioder være mulighed for fordybelse for den enkelte elev)
Musik i ørerne? I så fald gerne noget der aktiverer venstre hjernehalvdel.
 
Trin 8:
Eleverne viser løbende deres tegninger til lærerne der kan vejlede og hjælpe (men aldrig overtage) Der må ingen kontrol være i denne del af processen, men rammerne for gruppen skal være i orden og der skal meldes tydeligt ud hvis noget grundet materialer el. lign. Ikke kan lade sig gøre.
Gøde spørgsmål : ”hvordan tænker du at…?” ”prøv at tegne tegningen fra X vinkel” ”Hvilke materialer kunne være godetil dit produkt” mm.
 
Trin 9:
Læreren samler gruppeskilte ind, sammen med alle de tegninger de har produceret (hunk navn) Eleverne bliver opfordret til at tage et billede med telefonen af deres tegninger, hvis de skulle få lyst til at arbejde videre i den mellemliggende uge.
 
Trin 10:
Pænt farvel til eleverne. Samtlige tegninger bliver affotograferet og evt. lagt på en dertil indrettet blog.
 
Hvis klassen virker motiveret, kan de få udleveret læsestof om indretningsarkitektur.
§  Rum
§  Dukker
§  Papirer
§  Kamera
§  Sakse
§  Lommeregnere
§  Linealer
§  Vejledninger
§  Evt. internet-henvisninger
§  Juleduftende te.
§  Inspirerende bøger om miniature
2. dobbeltlektion
Trin 1:
Eleverne fortsætter deres design-proces i 20-30 min. Hvor de får hjælp til konkret udførelse af læreren og hinanden
 
Trin 2:
Eleverne kaster sig over de værkstøjer de har brug for og materialer ditto. De hjælper hinanden mens de venter på lærerens hjælp.
Skulle nogen mod forventning blive færdig dag 2 eller 3, bliver de sat til at hjælpe i en anden gruppe, eller tapetsere rummet. Dog kun hvis de har lavet et ordentligt finish på deres produkt
 
Trin 3:
Eleverne bliver opfordret til at lave miniature julepynt derhjemme, til oppyntning i rummet
 
Trin 4: Oprydning og pænt farvel
§  Rum
§  Dukker
§  Kamera
§  Vejledninger
§  Juleduftende te.
3. dobbeltlektion
Eleverne fortsætter deres projekter
§  Rum
§  Dukker
§  Kamera
§  Vejledninger
§  Juleduftende te.
4. dobbeltlektion
Afslutning
Trin 1:
Færdiggørelse af de sidste produkter. Alle hjælper alle nu, og læreren må være forberedt på kaosstemning.
Læreren sørger for at beskæftige dem der navigerer mindre godt i kaos.
Når man er færdig med sit produkt sætter elevern det på sin plads i rummet. (Mangler der et produkt før elevens prdukt kan komme på, lægges produktet ved siden af med navn på seddel.
 
Trin 2:
Oprydning
 
Trin 3:
Færddigindretning og billedtagning.
Eleverne får mulighed for at fortælle hvad de mener om rummet, projektet, og evt. hvad der kunne blive endnu bedre.
§  Rum
§  Dukker
§  Kamera
§  Vejledninger
§  Juleduftende te.
 

Perspektivering:

De mange vejledninger var alt for meget at få lavet til et enkelt forløb, men da ideen er at lave projektet igen og igen, vil vejledningsmaterialet kunne vokse stille og roligt over årende. Imens kan eleverne finde inspirationer i div. Bøger og magasiner, lånt på biblioteket eller i fagbiblioteket på skolen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar