Miniature julestue.
Evalueringsform: Blog med billeder af processen
Forberedelse (lærer)
o
Et rum i krydsfiner, her ca.
40x50x25, med åben langside.(Her også med vindue)
o
To dukker (her nisser)
o
X antal store papirer med
måltegninger (lav gerne kassen så den passer til et A3 en anden gang)
o
Vejledninger:
§ Sy: tøj, quilt, puder, dug,
gardiner
§ Strikke: nissehuer, trøje
§ Filt: hynder/puder, dyr,
bamser
§ Træ: seng bord, stol,
bornholmerur, reol, bøger, flygel
|
Plan
|
Huskes
|
1. dobbeltlektion
|
Trin 1: Præsentation af rum og dukker
Tydelig præsentation af forløbet med klare
forventninger og mål.
Trin 2: Genrebestemmelse
Klassediskusion om indholdet af rummet
Trin 3:
Inddeling i tilfældige grupper (evt. ved bordene) Der
skal diskuteres indretning med tegning på de målfaste papirer. Eleverne skal
have papir og saks udleveret, så de kan klippe deres ting ud i papir først og
flytte rundt på dem.
Til de avancerede elever kan udleveres lommeregner og
en kort introduktion til 1:12 ideen med miniaturemøbler.
Læreren lytter undervejs, så der løbende kan tænkes i
værkstedsmuligheder.
Trin 4:
Klassen bliver enige om en af tegningerne, evt. med få
justeringer fra lærerens side så det kommer til at passe med de realistiske
muligheder i værkstederne. Stor lærerstyring.
Trin 5:
Læreren præsenterer de grupper der er behov for, med
ultra kort gennemgang af hvorfor de enkelte værksteder er nødvendige for
gennemførslen af elevernes selvudtænkte projekt.
Trin 6:
Eleverne sættes på de enkelte grupper/værksteder og
laver evt. et tydeligt arbejdsskilt, så de enkelte grupper hurtigt kan finde
hinanden når der er brug for samarbejde. (kan også være hjemmearbejde)
Trin 7:
Eleverne påbegynder en designprocess af de produkter
der hører til det aktuelle værksted. Evt. deler de produkterne imellem sig,
men det er her vigtigt at læreren sørger for at de fortsat sparrer med
hinanden og deltager i gruppen som hele (der skal dog også i perioder være
mulighed for fordybelse for den enkelte elev)
Musik i ørerne? I så fald gerne noget der aktiverer
venstre hjernehalvdel.
Trin 8:
Eleverne viser løbende deres tegninger til lærerne der
kan vejlede og hjælpe (men aldrig overtage) Der må ingen kontrol være i denne
del af processen, men rammerne for gruppen skal være i orden og der skal
meldes tydeligt ud hvis noget grundet materialer el. lign. Ikke kan lade sig
gøre.
Gøde spørgsmål : ”hvordan tænker du at…?” ”prøv at
tegne tegningen fra X vinkel” ”Hvilke materialer kunne være godetil dit
produkt” mm.
Trin 9:
Læreren samler gruppeskilte ind, sammen med alle de
tegninger de har produceret (hunk navn) Eleverne bliver opfordret til at tage
et billede med telefonen af deres tegninger, hvis de skulle få lyst til at
arbejde videre i den mellemliggende uge.
Trin 10:
Pænt farvel til eleverne. Samtlige tegninger bliver
affotograferet og evt. lagt på en dertil indrettet blog.
Hvis klassen virker motiveret, kan de få udleveret
læsestof om indretningsarkitektur.
|
§ Rum
§ Dukker
§ Papirer
§ Kamera
§ Sakse
§ Lommeregnere
§ Linealer
§ Vejledninger
§ Evt. internet-henvisninger
§ Juleduftende te.
§ Inspirerende bøger om miniature
|
2. dobbeltlektion
|
Trin 1:
Eleverne fortsætter deres design-proces i 20-30 min. Hvor
de får hjælp til konkret udførelse af læreren og hinanden
Trin 2:
Eleverne kaster sig over de værkstøjer de har brug for
og materialer ditto. De hjælper hinanden mens de venter på lærerens hjælp.
Skulle nogen mod forventning blive færdig dag 2 eller
3, bliver de sat til at hjælpe i en anden gruppe, eller tapetsere rummet. Dog
kun hvis de har lavet et ordentligt finish på deres produkt
Trin 3:
Eleverne bliver opfordret til at lave miniature
julepynt derhjemme, til oppyntning i rummet
Trin 4: Oprydning og pænt farvel
|
§ Rum
§ Dukker
§ Kamera
§ Vejledninger
§ Juleduftende te.
|
3. dobbeltlektion
|
Eleverne fortsætter deres projekter
|
§ Rum
§ Dukker
§ Kamera
§ Vejledninger
§ Juleduftende te.
|
4. dobbeltlektion
|
Afslutning
Trin 1:
Færdiggørelse af de sidste produkter. Alle hjælper alle
nu, og læreren må være forberedt på kaosstemning.
Læreren sørger for at beskæftige dem der navigerer
mindre godt i kaos.
Når man er færdig med sit produkt sætter elevern det på
sin plads i rummet. (Mangler der et produkt før elevens prdukt kan komme på,
lægges produktet ved siden af med navn på seddel.
Trin 2:
Oprydning
Trin 3:
Færddigindretning og billedtagning.
Eleverne får mulighed for at fortælle hvad de mener om
rummet, projektet, og evt. hvad der kunne blive endnu bedre.
|
§ Rum
§ Dukker
§ Kamera
§ Vejledninger
§ Juleduftende te.
|
Perspektivering:
De mange vejledninger var alt for meget at få
lavet til et enkelt forløb, men da ideen er at lave projektet igen og igen, vil
vejledningsmaterialet kunne vokse stille og roligt over årende. Imens kan
eleverne finde inspirationer i div. Bøger og magasiner, lånt på biblioteket
eller i fagbiblioteket på skolen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar