3. års praktik.
På Tjørnegårdsskolen
Indledning
Årets praktik bestod af 4 ugers undervisning af 6 forskellige klasser af 2 lektioner om ugen.
Den sidste 5. klasse valgte vi at afprøve et
tværfagligt forløb med håndarbejdslæreren. Herved kunne vi afprøve noget der
svarede lidt mere til vores egentlige fag ”Materiel design”
Da det var mit hjertebarn at få sat i søen,
har det også været mig der har stået med hovedansvaret for dette forløb,
hvorfor det er nærliggende for mig at tage udgangspunkt i netop dette i min
opgave.
Planlægning og fordeling af ansvar:Her ses planen vi lavede inden i skemaform. Den ”ikke-ansvarlige” praktikant gik med som hjælpelærer. Vi oplevede begge at være alene i værkstedet, da vi desværre havde en sygedag på skift.
Materiel Design
|
5. a
|
4. c
|
4. b
|
4. a
|
5. b
|
||
Hvornår
|
Onsdag 1+2 lek
|
Onsdag 3+4 lek
|
Torsdag 3+4 lek
|
Torsdag 5+6 lek
|
Fredag 1+2 lek
|
||
Ansvar
|
Stine
|
Mie
|
Stine
|
Mie
|
Stine
|
||
Emne
|
Mini julestue
|
Julepynt i akryl
|
Julepynt i akryl
|
Julepynt i akryl
|
Julepynt i akryl
|
||
Uge 1
2 x 45min
|
·
Intro
·
Navneskilte
·
Grupper x 2
·
Design proces uden redskaber,
nedskrives på papir
|
·
Intro Navneskilte
·
Skabelondesign, egne skabeloner eller
med hjælp fra os
·
I gang sætning
|
·
Intro
·
Navneskilte
·
Skabelondesign, egne skabeloner eller
med hjælp fra os
|
·
Intro
·
Navneskilte
·
Skabelondesign, egne skabeloner eller
med hjælp fra os
|
·
Intro
·
Navneskilte
·
Skabelondesign, egne skabeloner eller
med hjælp fra os
|
||
Uge 2
2 x 45min
|
·
Design og påbegyndt arbejde
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evaluering
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
||
Uge 3
2 x 45min
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evaluering
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
·
Fortsættelse af arbejdet
|
||
Uge 4
2 x 45min
|
·
Fortsættelse og afslutning af arbejdet
·
Evt. udstilling
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evt. udstilling
·
Evaluering
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evt. udstilling
·
Slut evaluering
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evt. udstilling
·
Slut evaluering
|
·
Fortsættelse af arbejdet
·
Evt. udstilling
·
Slut evaluering
|
||
Forældre:
Samarbejdet med forældrene bestod primært af
breve via skoleintra. Derudover havde jeg samtaler med enkelte forældre der
afleverede deres børn helt oppe i klassen med forskellige meddelelser. Det var
helt fra beskeder der skulle gives videre, til en far der kom med en
fødselsdagskage.
Indledende forældrebrev:
Kære forældre
i NN
Fra uge
47-50 (begge uger inklusiv) har vi glæden af jeres børn i faget sløjd.
Vi
hedder Mie og Stine og er 3.års studerende fra henholdsvis fra Zahle og
Blaagaard seminarium, hvor vi i år har faget ”Materiel Design”
Faget er
en sammenlægning af sløjd og håndarbejde, hvorfor vi har stor fokus på den
innovative designproces. Vi glæder os rigtig meget til at lære en masse i
undervisningen af jeres børn, ligesom det er vores forventning at jeres børn
kommer til at lære nye processer i vores undervisning.
Vi ser
frem til 4 spændende uger hvor vi selvfølgelig håber at, i vil tage godt imod
vores input i undervisningen.
Venlig
hilsen
Mie
Idorn og Stine Schaksen.
Personligt er jeg i den kontrollerende ende af lærerskalaen. Ved en studietur med seminariet til Island, hvor vi netop skulle lave et kreativt forløb, , så jeg på meget karikeret vis hvad der sker hvis eleverne bliver begrænset i deres udtryk af alt for kontrollerende lærere. Da jeg er mig mit eget kontrolgen bevidst, har jeg siden ønsket at prøve at udfordre netop dette aspekt. Hvordan ville jeg selv håndtere det og hvor stresset ville jeg blive af at ”give slip”?
Når jeg har valgt at prøve dette af på et
forløb sammen med en klasse jeg kun skulle møde de 4 gange og i alt 8
lektioner, må det indrømmes at der var rigtig mange nerver på da vi startede.
Der er ting og hændelser man ikke kan planlægge sig ud af.
Der var den store fordel her, at vi kunne nå
at snakke med vores praktiklærer om hvilken klasse han mente var mest egnet til
at gennemføre et sådant forløb.Valget faldt på en 5. klasse, der kastede sig over opgaven med en iver jeg ikke havde turdet håbe på.
I forberedelsen havde jeg forventet at skulle
have lavet en masse vejledninger som jeg kunne give eleverne hvis de havde alt
for svært ved at finde på noget selv. Konceptet var dog, at de ikke måtte følge
vejledningen uden at have modificeret den til det der passede bedst til det
endelige udtryk, valgt delvist af klassen, delvist af en delgruppe og dem selv.
Det gik dog op for mig at man nemt kan bruge
alt for mange forberedelsestimer til denne type projekt, og inden vi startede
gik det op for mig at jeg måtte prioritere hvilke opgaver der var mest vitale
for forløbet. Vejledningerne blev derfor valgt fra til fordel for at få de to
nissedukker og selve julestuerummet færdigt.Begrundelsen var at vejledningerne kun var en hjælp og ikke i sig selv meningen med forløbet, hvorimod dukkerne og stuen var en vital del af emneindramningen. Nisserne skulle fordre hvilket miljø der var tale om, samt være en taktil indgang til emnet for de elever der arbejder bedst med den taktile eller visuelle indgang til emnet.
For at forløbet kunne lade sig gøre, måtte der
et samarbejde til med håndarbejdslæreren. Hun var heldigvis rigtig interesseret
i samarbejdet, og gav derfor den helt store tur i håndarbejdslokalet. Dertil
stod hun til rådighed med spørgsmål ol.
I planlægningen har jeg skelet en del til
Hilbert Meyers 10 bud på god undervisning. Egentlig er det allerede noget jeg
gør, men det har faktisk været en fordel at have noget konkret teoretisk at
kigge på, for at minde mig selv om evt. mangler i mit oplæg.
For mig står tydelighed og rammer helt
centralt i undervisningen. Det kan derfor undre en del, at jeg glemte at
præsentere mig i den første lektion. Grunden var dog, at jeg udmærket var klar
over at 8 lektioner er så lidt, at det bare var om at komme i gang så hurtigt
som overhovedet muligt. Det var heldigvis en fejl vi hurtigt fik rettet op på.
Dagens program blev skrevet på tavlen.
4 uger var for lidt. Men det havde jeg
allerede en stærk fornemmelse af da jeg sad i planlægningsfasen. Jeg blev dog
overmåde stolt over alt det de nåede, mange af dem næsten uden at have spurgt
mig ret meget om hjælp. Der er masser af små detaljer fra forløbet som jeg
tager med mig videre (borer man hul til bordben eller limer man dem på? Og den
slags praktiske ting) ligeledes lærte jeg af oplevelsen at det kræver virkelig
meget forberedelse, ikke mindst i frikvarteret op til timen, hvor det er
essentielt at have gjort alting helt parat inden eleverne kommer, så der ikke
spildes unødig tid.
Evaluering:
Jeg havde set frem til at høre hvordan der
bliver evalueret i praksis ude på skolen, da evalueringen stadig er en af de
ting der for mig er lidt abstrakt, set i forholdet til evaluering i fag som
matematik, hvilket er mit bedste sammenligningsgrundlag. Jeg tænker at
evalueringen må ligge lidt i samme klasse som evalueringen af et
filmkundskabshold, men dog med konkrete forskelle, da der er tale om meget
forskellige udtryk og handlemuligheder.
Vi fik dog besked på at der ikke som sådan blev
evalueret på elevernes konkrete forløb, men mere generelt på eleverne. De havde
dog prøvet noget der minder lidt om den evalueringsform vi prøvede på egen krop
i forbindelse med smykkeprojektet, hvor vi blev bedt om at nærstudere de mange
smykker, hvorefter vi blev bedt om at angive hvilket smykke der henholdsvis
levede bedst op til emnet, viste bedst tegn på innovation og hvilket der var
bedst håndværksmæssigt bearbejdet.
Vi endte ud med en mundtlig evaluering af både
forløbet og de kreerede produkter, dertil kom at vi løbende tog billeder og optog den endelige evaluering på diktafon. En anden gang kunne jeg godt tænke mig 4 lektioner mere og indføre logbogsfunktionen og en fælles blog.
Elevplaner:
Hvad angår elevplaner var det næsten umuligt at få nok indsigt i alle eleverne, til at jeg ville føle mig særlig tryg ved at lave alt for deltaljerede elevplaner. For at afhjælpe denne udfordring, har de i det team vi var del af, valgt at lave elevplanerne i fællesskab mellem sløjd og håndarbejde. Det havde den store fordel, at lærerne havde en direkte sparringspartner i deres antagelser på de enkelte elever, samt at episoder og forhold der ellers kunne været gået tabt, får mulighed for at komme frem i lyset. Det var en mærkelig oplevelse, da jeg er vant til at kunne bidrage betydeligt til elevplanerne i mine 2 foregående praktikker. Samtidig var det en lærerig oplevelse, der har gjort mig i stand til at se elevplaner fra en helt anden vinkel.
Særlige forhold:
I forbindelse med gårdvagter var der her det særlige forhold, at det sneede voldsomt en meget stor del af den tid vi var i praktikken. Dette udløste en hel del konflikter i form af sneboldskampe, der kunne udvikle sig til decideret overgreb på elever der direkte sagde (både med ord og kropssprog) at de ikke ønskede at deltage i løjerne. Dette medførte at jeg fik øvet min konflikthåndteringsevner en del gange, overfor elever jeg ikke kendte den mindste smule. En erfaring jeg gjorde mig fra dette arbejde, er at konflikthåndtering ikke kun behøver at være samtale og mægling, men i nogle tilfælde kræver en direkte fysisk indgriben og bydeform. Derefter kan en konflikthåndtering finde sted. De fleste gange var det dog nok at fortælle de ivrige snekæmpere, at det ikke er i orden at blive ved efter der er blevet sagt nej.
Af andre særlige forhold, måtte vi tage til
efterretning at vi i den ene klasse havde en elev med et mindre fysisk
handikap. Desværre medførte det en smule drillerier og eleven skulle til
fysioterapi netop i en del af vores lektioner. Vi måtte derfor sørge for at
hjælpe denne elev på lidt anden vis end de andre elever. Desværre spillede
eleven lidt på sit handikap, hvilket fik mig til at presse eleven til at yde
lidt mere end eleven selv troede muligt. Vi var ikke klar over denne elevs
forhold da vi startede, hvilket desværre resulterede i at eleven satte et for
stort projekt i gang, der dermed heller ikke blev færdigt. Godt nok er der ikke
her tale om et decideret samarbejde med en fysioterapeut, men der var dog en
kontaktflade til andre aspekter af samarbejdet.
Den klasse vi gennemførte projektet med
julestuen med, var ikke problematisk. Der var elever der skulle holdes en del
mere til ilden, men der var ikke som i nogle af de andre klasser et element af
knap så kærlig drilleri.For at imødegå denne indstiling, opfordrede vi til at hjælpe hinanden, samt slog tidligt ned på hårde ord mm. Eleverne blev dog ikke rettet i deres indbyrdes jargon, kun i de tilfælde hvor det tydeligt gik ud over trivselen i klassen, hvilket vi desværre oplevede et par gange. I enkelte af tilfældene overtog vores praktiklæreren konflikthåndteringen, af den meget praktiske årsag at vi havde så få lektioner, og at konflikterne trådte ind i et større perspektiv, som vi af gode grunde ikke kunne vide ret meget om.
Afsluttende ord:
Det kunne være virkelig interessant at afprøve forløbet i flere klasser. Vejledninger og erfaringer kunne derved akkumuleres ligesom min evne til at undervise i mindre kontrollerende former kunne bliver understøttet og udviklet. Dette kunne jeg så håbe på kunne give et indspark til min håndtering af andre fag.
En ting jeg er virkelig glad for at have fået
med mig fra praktikken, er den gentagne besked af at jeg er rolig i samværet
med eleverne. Det lyder måske banalt, men nogle gange er det også givtigt at
blive støttet i de positive egenskaber som man selv kan overse i sit eget
virke.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar