onsdag den 29. august 2012

Godt design?


Hvad er dette her design egentlig og hvornår er det godt?

Jeg vil beskrive design, som den proces der foregår, når man går fra at stå med et behov, til man står med en fuldt funktionel ide. Inklusiv at afprøve denne. Men hvornår er det så godt design?

Jeg vil mene at godt design er et design der omfavner et behov (behovet for at sidde ned, for at have tøj på kroppen mm) og samtidig formår at forme denne ide med en sådan æstetik, at målgruppen ønsker at bruge det endelige produkt ud fra en mængde produkter med samme funktion.

Personligt er jeg facineret af nogle af de strømninger omkring bæredygtigt design og/eller miljøvenlige produkter. Af samme grund vil jeg som godt design fremhæve en Geodome, udformet som drivhus.
 

Dette er et produkt jeg brændende ønsker mig selv (hvis nu jeg havde  haft en have) tanken om at kunne have et kubbelformet lille stykke helårshave, er noget af det der virkelig tiltaler mig. En dome er uanset specifikt design, bygget op af en masse trekanter der er sat sammen til en kugle. Dette giver en spændende struktur i byggeriet, der samtidig gør det rekreativt at gå inde i drivhuset i sig selv. De mange trekanter giver en minimal direkte påvirkning fra vind, hvilket medfører et langt mindre varmetab.

Dette drivhus er for mig et godt eksempel på at æstetik og praktiske hensyn kan gå op i en højere enhed.
 


Da jeg nu ikke kan tage en dome med (jeg byggede godt nok en af sugerør, men da det var som om sugerørene havde deres egen vilje, ville det næppe give et særligt godt billede) overvejer jeg at tage min lille svampekniv med i stedet. Det burde være lige i ånden når nu vi alligevel er i gang med at snitte knive. Kniven er lille og til at hænge om halsen, og så er det lavet af træ og ben, der er opvokset lige i de omgivelser min mor og stedfar flyttede til i Sverige. Jeg syntes den er godt design, fordi den er smuk at se på, er lavet af de materialer naturen tilbyder i lokalområdet, samt at den er designet på en vis, at man ikke risikerer at skære sig på kniven selvom man har den inden under trøjen. Dertil og sikkert vigtigst, er den god at bruge til de små ting, som urter og svampe. Igen går æstetik altså op i en højere enhed med funktionaliteten.
 

1 kommentar:

  1. Knoglen var fra en elg der blev skudt i jagtsæsonen, træet var så vidt jeg husker guldregn. Selve arbejdet blev udført af mine forældres ven Ingmar, der også spillede harmonika.

    SvarSlet