torsdag den 30. august 2012

Knivkunst (2)

Øv, grundet allergi måtte jeg give afkald på de første små 3 kvarter af undervisningen. Søde mennesker indlemmede mig hurtigt i deres gruppe, så det var ikke så slemt som jeg havde frygtet.
Vi snakkede om god design i dag og efter en gennemgang af de ideer der var opstået i grupperne, snakkede vi om sammenhængen mellem 1)Funktionalitet 2)æstetik og 3)signalværdi (simplificeret)

Lige inden frokost gik vi i gang med at lave vores birkebark-skeder og/eller snitte videre på vores kniv. Ved frokosttide havde jeg lavet mig en skede og som det legebarn jeg er, kunne jeg ikke dy mig for at sætte et stykke af den tynde hvide birkebark på som dekoration. Frokosten frigjorde også snittebænken, som jeg endnu ikke havde siddet ved. Derfor kastede jeg mig straks over den, og glemte fuldstændig at få spist min frokost. Hvad værre er; jeg gik helt amok ved snittebænken, og havde til sidst en meget tynd kniv. Det så helt grotesk ud, da enden af kniven stadig havde den tykkelse som den havde da jeg startede ud.
Et lille stemningsbillede fra dagen i værkstedet:


Så jeg savede det nederste af (det skulle jeg jo alligevel) og sikke en masse protester der kom, da det blev en MEGET lille kniv. Jeg blev helt usikker på om jeg nu havde lavet den for lille, men den ligger ganske udemærket i min temmlig lille hånd. Sådan noget rød el, bliver ret smukt i farven efter hånden som man lader den ligge lidt (selvom farven ikke vedbliver i den farve) Billederne er dog taget mens træet er relativt ny-snittet, så det fremgår ikke på disse billeder.


Det er lige før jeg ville kalde det "fri leg" det der foregik bagefter, for vi kunne lave smøreknive, knager, eller hvad vi nu ellers havde lyst til. Personligt måtte jeg dekorere knivskæftet. Slanger, jeg elsker slanger når vi snakker snittearbejde. Så slanger blev det.


Tiden gik som sidst, alt alt alt for hurtigt, så jeg tog kniven med mig hjem, for at snitte lidt i den herhjemme. Desværre må jeg konstatere at min snittekniv (der i øvrigt er for lang i knivbladet tror jeg) slet ikke var at finde på dens sædvanlige plads. Så nu står den på skattejagt. Turen hjem blev noget hyggeligere end normalt, da Lise skulle samme vej gennem parken :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar