onsdag den 8. maj 2013

Læderarbejder 1


Da vi skulle arbejde med læder var jeg rigtig spændt. Det er meningen at en del af mit eksamensprojekt skal være i kernelæder, så det var bare om at slå ørerne ud og prøve en masse teknikker af.
Problemet var bare at da jeg kunne gå i gang, var jeg så fokuseret på mit eksamensprojekt, at det var svært at tænke ud af boksen. 
Ideerne plejer ellers at myldre rundt i hovedet på mig.
Sammen med Lise, Clara og Milles datter, der var med grundet lockout, satte jeg mig til at arbejde med formgivning af læderet. Vi gjorde det vådt, og arbejdede derefter med det, med alverdens skæve og finurlige "værktøjer" for at afprøve hvodan læderet kunne modelleres.

En stump læder kom med hjem, så der kunne laves en klap for øjet til sommerens feriekoloni med sørøver-tema. Læderet blev lagt i vand i en lille evighed, og da det var blødt og medgørligt, fandt jeg mit hoved frem. Gibshovedet lavede jeg for ca. 4-5 år siden, da vi skulle holde maskebal. Det er blevet brugt til at forme div. masker over, bla. af læder, så det har prøvet lidt af hvert, hvilket også synes.
Nu kunne det bruges til at forme en klap, der kan ligge helt ind til øjet. 


Her er de redskaber jeg brugte (+ en kniv, der er uvisse årsager ikke kom med på billedet)

Ovenpå det valgte øje blev der lagt sølvpapir, så der ville blive rum til at kunne blinke inde under klappen, uden problemer.



Mens klappen lå på gibshovedet, blev læderet formet med kranie og krydser. Efterfølgende kunne det have været smart at have haft en lille sandsæk til at ligge over læderet og holde det på plads, men virkeligheden blev at det var mine egne fingre der sørgede for at læderet lå rigtigt, lige til læderet var godt og grundigt tørt.
 

Så kom der bånd i, og klappen blev testet. Der er *helt* sort derinde. De to huller i hver side af klappen, har lukket sig relativt pænt om båndet, og læderet ligger perfekt i forhold til min næseryg, kindben og pande. Perfekt.

Så nu er jeg *næsten* parat pirat. Ideen er dog at selve kraniet skal have en omgang falsk bladguld, og at læderet derefter skal sværtes med sort narvsværte. Så får vi se om det kan lade sig gøre :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar