fredag den 28. december 2012

Ninjago-kasse til Linus


Vores gode ven Mikael havde doneret en hel stabel brædder.
For at komme frem til den endelige gave, måtte jeg starte helt fra bunden. Brædderne blev på seminariet savet ud i passende transportable stykker.
De mere håndterbare brædder blev nu medbragt i praktikken, hvor jeg fik lov til at køre dem igennem tykkelseshøvlen, indtil de nåede en passende overflade (14mm endte de ud på)
Stykkerne blev transporteret tilbage til seminariet, hvor Kurts medbragte rundsav blev udnyttet til at lave en not i bunden, og en fals i toppen. Det var rart at kaste mig ud i det igen, da det snart er så lang tid siden vi lavede en kasse i undervisningen, at det var på høje tid at genopfriske den lærdom vi fik der.
 
 
Siderne blev kørt igennem rundsaven også, så alle sider fik en vinkel på 45 grader.
Bunden blev savet ud af tyndt krydsfiner, og ovenfor kan man se hvordan det så ud da jeg testede kassen inden jeg limede den sammen.
 
 
Det var en stor lettelse, da jeg opdagede at kassens hjørner rent faktisk lå på de 90 grader der var planen, da dette havde været lidt af et mareridt med min første kasse.
 
 
Den blev limet sammen og der blev savet et låg af noget tykkere krydsfiner ud. I låget blev der boret et hul, der skal passe til små børnefingre, i stedet for at lave en knob eller lignende.
 
 
Herefter fandt jeg sønnikes yndlings ninjago-kort frem og tegnede med blyant på låget. På skolen malede jeg udvalgte detaljer op med sort hobbymaling, samt baggrunden.
Hjemme blev den spraylakeret og efter tørring var den parat til at blive pakket ind.
Sønnike blev glad for kassen og det er en ekstra bonus at der ikke længere flyder kort ud over det hele i hjemmet ;)
 




2 kommentarer:

  1. Den er da så fin Stine.
    Det var måske også på tide at jeg lavede mig endnu en kasse. Synes at "lærdommen" ligger langt væk i hukommelsen efterhånden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Louise.

      Jeg er glad for at du kan lide den, det var også en af mine yndlings ;)

      Det var faktisk også rigtig rart at lave den i god ro og mag. Jeg var dog samtidig glad for at Mie var der imens jeg brugte rundsaven ;)

      Slet