tirsdag den 11. september 2012

Penalhus (1)

Dagens tekstil-symaskine-værksted, blev til en fødselsdagsgave til min kære svigerfar, der idag fylder rundt.



Efter dagens gennemgang af tekster, fik vi til opgave at lave enten et penalhus eller et net.

Da der ikke var lagt skjul på at det ikke mindst var for at vi kunne øve os, valgte jeg penalhuset, da jeg gerne vil være bedre til arbejdet med lynlåse.

Først blev to stykker stof udvalgt og klippet til, og en passende lynlås fundet (længere end den side hvor lynlåsen skulle sættes fast)


Herefter blev der fundet papir frem og efter lidt tumlen, kom jeg frem til dette design af navnet "Jørgen"

 
Det blev ført over på vlisofix, tegnet på den nobrede limside.
 
 
Hvorefter jeg klippede et passende stykke stof ud (det ligner denim, men det er et relativt tyndt stykke stof)
 
 
Vlisofix-navnet blev strøget på
 
 
og navnet klippet ud, efter stregerne.
 
 
Her er et udvalg af de sakse jeg forsøgte mig med. Den store sorte blev til min egen store overraskelse min favorit, selv til de relativt små og detaljerede klipninger.
 
 
Nu blev det tid til at hive papirsiden af vlisofix'en
 
 
Og finde det rette sted at sætte det på det der skulle blive til yderstoffet, samt stryge det fast.
 
 
Efter at have fundet den rette farve til applikationstråden, forsøgte jeg mig med 5 forskellige størrelse zigzag, som jeg hver især sammenlignede med teksten, for at se hvad der ville fungere bedst.
 
 
Jeg kom frem til at stille zigzag-funktionen på 2 hvorefter det blot var om at komme i gang.
 
 
Her har vi det færdige resultat set fra retsiden
 
 
Og set fra vrangsiden

 
Lynlåsen blev sat i via anvisningerne i vejledningen.

 
Den blev vendt om, og indtil videre er jeg pænt tilfreds ;)
 
 
 
En tur på strygebrædtet, så alle de små folder omkring lynlåsen kom på plads.

 
Herefter fik jeg den idé at gøre alvor af min tidligere bemærkning om at indsætte tittebånd, men hvilken farve?

 
Det blev den forvaskede denimblå, der blev klippet til i ret længde, lagt med den synlige side ind mod midten, mellem yderstoffets retsider, hvorefter jeg syede så tæt jeg kunne komme på selve tittekanten. Nåle holdt det hele på plads (jeg ved ikke hvorfor de ikke er synlige her)

 
Det spændende øjeblik, hvor jeg så at det var lykkes.

 
På dette her tidspunkt begyndte nogle studiekammerater og jeg, at snakke om hvilken funktion denne tingest havde. Idémæssigt var jeg startet ud med at tænke et brilleetui, men pungen/penalhuset/hvad fantasien kan finde på - tingen var hurtigt alt for stor til dette formål. En nævnte at min svigerfar sikkert ville have glæde af den ved rejser, til rejsevaluta eller lign. Da mine svigerforældre rejser en hel del, lod denne idé ikke helt dum. Men så måtte der en lille strop, som man senere kan sætte en karabinhage ell. lign. i. Men igen, hvilken farve?

 
Denne gang faldt valget (efter rådspørgsel hos de studerende der stadig var tilbage) på den lyseblå.
Tittekant nr. 2 blev klippet til, og denne gang huskede jeg at folde tittekanten, så enderne kunne blive lidt kønnere (om de blev det er så en anden sag)

 
Stroppen blev strøget godt og grundigt, men endte stadig med at være lidt levende. Her er et billede af hvordan jeg havde foldet den, inden jeg syede den fast.

 
Herefter zigzag'ede jeg de to sider, hvor nålen gik liige ud over kanten på den ene side.

 
For-siden af det færdige produkt

 
Ydersiden af det færdige produkt (der kom en skønhedsfejl oppe ved stroppen, hvor tittekanten titter lige lovlig meget ud)

 
Alt i alt har det været en sjov, og temmelig produktiv dag. Der er altid sådan en rar stemning, også efter lærerne er gået hjem. Det er også rigtig rart at være en af dem andre spørger om råd, så rigtig mange tak til min mor, der har forkælet mig med en Bernina maskine for rigtig mange år siden.

Det er ikke kun i sløjdværkstedet vi arbejder hyggeligt men koncentreret :)



Da svigerfar åbnede pakken, var det første han sagde, noget om at den ville være god til rejsevaluta. ;)

1 kommentar:

  1. Hvor er den blevet fin, ligesom alt det andet.
    Tillykke fra mig til ham.

    SvarSlet