søndag den 9. september 2012

Træbogstaver (1)

Legetid, igen.




Som overordnet emne mellem tirsdagens tekstile og torsdagens sløjd-undervisning, havde vi om bogstaver.

Hvor vi i tirsdags blev bedt om at applikere blev vi torsdags bedt om at save bogstaver ud, som vi gerne skulle have tænkt over inden undervisningen.

Processen var stadig lidt besværlig for mig. Jeg overvejede først mine børns forbogstaver, men det virkede ikke helt rigtigt.
Med en anden hat på, fandt jeg frem til at det skulle være et ord der bandt vores familie sammen og skabte glæde.

Valget fandt ret hurtigt på "LEGO" da vi er en flok legebørn herhjemme.
Men samtidig var jeg faldet over disse "Nuzzles" http://www.limitedaddiction.be/blog/?cat=110 som virkelig fasinerer mig nu.

Det virkede overbevisende på mig, at lave ordet i en helt anden font end den Lego normalt bruger. Puslespilsideen virkede også appelerende, men i sidste ende besluttede jeg at det kunne være puslespilsagtigt nok, at lade bogstaverne overlappe hinanden, og lade dem save ud præcis sådan.



I undervisningen fik jeg afprøvet dekupørsav i manuel og elektrisk form.
For at få mine bogstaver til at kunne stå, så de kan fungere som dekoration, måtte vi have fat i noget temmelig tykt træ.

Mit endelige papirsdesign blev limet på træet med limstift, hvorefter det blot var at komme igang.

Det tykke træ gjorde det mildt sagt svært at save i. Flere steder brændte det mere end det blev savet. Det var muligvis både klingen der var for sløv på en elektriske, sat sammen med at jeg muligvis trykkede for hårdt.

Det store L blev savet ud i hånden

 
E'et blev savet ud på maskinen
 

På dette tidspunkt var det meste af undervisningstiden gået, og mine hænder var blevet ømme, så jeg besluttede mig for at lægge bogstaverne i kassen til næste gang og i stedet arbejde lidt videre på detaljerne i kniven, samt lave et træperlehjerte. Men mere om det i en anden post.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar