fredag den 14. september 2012

Så gik der filt i det hele!

Gårsdagens emne var filtning.


Lad os nu være helt ærlige, det var ikke det jeg glædede mig mest til. Jeg har filtet engang tidligere, og selvom selve håndværket fasinerer mig, så er tanken om at stå med hænderne i vand så længe, ikke lige det der tiltaler mig allermest.

MEN, gårsdagens lektion ændrede på den indstilling (Tak Mette)
Vi filtede bolde først, en grå, en ensfarvet (anden farve end grå) og en flerfarvet.
Da vi var færdige kunne vi smide boldene til skylning i vaskemaskinen.

Vi startede ud med en tot karteflor med garn omkring kernen

 
Mere karteflor ud over, hvorefter bolden gøres våd i sæbevand (urin kan også bruges)

 
Man maser og hygger med bolden indtil den har den hårdhed man ønsker. Her er der tre bolde, den mindste er min ;)

 
Man kan benytte bambusmåtter eller lignende, til at hjælpe filteprocessen

 
Her er Louise igang med en af sine bolde

Slutresultatet for mine tre bolde 

 
Og efter skylningen i maskinen

 
Sådan så det ud da alle boldenen var smidt ind i maskinen

 
 
 
Efterfølgende fik vi lov at prøve kræfter med plant filtning. Det var en noget anden oplevelse, og temmelig meget sværere. Her er hvad jeg fik ud af det (forhåbentlig kommer det i et indlæg for sig selv senere:

1 kommentar:

  1. Det lyder som en sjov dag. Stykket med blomsterne ville være fint, indsat i noget strikket. :-) Man kan også filte med bobleplast, som letter arbejdet meget.

    http://unikarina.dk/wp-content/uploads/2009/11/Filtet-gittersjal.pdf

    SvarSlet