onsdag den 14. november 2012

Elletræ

Først et lille billede af et 1:12 "entrebord" jeg har lavet mig ud af lidt resttræ fra det rød-el Kurt fældede dengang vi startede på studiet. Kameraet var desværre gået tør for strøm den dag, så jeg har ingen billeder af arbejdsprocessen, der dog mindede meget om miniature almue møblerne, ud over at der ikke efterfølgende var noget malearbejde.
Når jeg tager den med her, er det fordi den næsten er for sød til ikke at dele, men bestemt også fordi det er relevant for det materiale vi havde valgt i gruppen.
 

Som en del af 2. studieprodukt, arbejdede vi i gruppen med materialer og værktøj.
Vi endte ud med at arbejde i elletræ, ligesom dengang vi lavede vores snittekniv. Denne gang var det dog en stor planke vi fik lov at hente i kælderen og derefter savede ud på båndsav til passende stykker resten af klassen skulle arbejde med.

I den forbindelse skulle vi lave et produkt.
Det produkt jeg har valgt at lave, er valgt ud fra at det er noget jeg godt kunne tænke mig at have med ud i skolen når jeg selv skal arbejde med elever i sløjdlokalet.
 Ideen er at give en oversigt over træsorter og deres behandlingsmuligheder. 
Dette produkt skal dermed også bare være en i en serie, hvor jeg håber på at lave identiske "føleklodser" med bøg, eg, birk, fyr og meget mere.
Ideen er at starte med de træsorter der er nemmest/mest økonomisk at bruge ude i skolen, men selv hvis økonomien aldrig bliver til at lade eleverne arbejde med de rigtig dyre træsorter, ser jeg stadig en didaktisk god grund til at lave "føle-klodserne" så eleverne kan se og røre på de forskellige træsorter og studere dem på nær hold.
 
Jeg startede med to store klodser, hvoraf den ene blev skåret ud i 9 lige store klodser.

Klodserne blev forsynet med en betegnelse: Rå savet, grovslebet, slebet, poleret, Raps(olie), Oliven(olie), Linolie, Metallic hobbymaling og rød hobbymaling, med glødeskriveren, hvorefter de blev behandlet som teksten foreskrev. (nogle blev primært behandlet på den ene side)
Der blev boret hul øverst i midten af hver klods og tilsvarende overfor hver klods i den store (se billedet)

Glødeskriveren glødede lidt længere, for der blev skrevet "Stine's Elletræs behandlinger...." på (det skulle nok have været i et ord, men nu blev det i to)

Træstykket blev slebet godt igennem efter skrivningen for at fjerne alt uønsket, inklusiv overflødige blyantsstreger, det nærmest nikotinbrune omkring skriften, mm.
Derefter blev slibestøvet børstet grundigt af.
 
Inde på lageret fandt jeg lidt hørtråd (tror jeg da bestemt det er) der gik rigtig godt i spænd med behandlingernes farve syntes jeg. så jeg flettede en lang snor af de tre her viste farver.
 

Derefter blev de klippet ud i passende længder og limet fast nede i hullerne, så hver lille klods sidder på den store klods.

Når de blot ligger ovenpå den store klods ser de således ud. Det er forsøgt at lægge dem i orden.
 
Der har været stor interesse for at føle-røre ved klodserne både under udførelsen af produktet, ved gennemgang i undervisningen og efterfølgende. Den ligger nu herhjemme, parat til at blive testet på børn en dag.
Så er der blot tilbage at glæde sig til at få lavet flere i andre træsorter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar