tirsdag den 6. november 2012

Gavebod 3



Sidste år var jeg så heldig at modtage en smartphone af en fantastisk fortæller.
En sådan gave skal behandles godt, så jeg gik straks igang med at lave en lille vendbar telefonpose.

Den ser således ud. Der var ikke en specifik designproces, men jeg forelskede mig en mønsterbort fra Lene Holme Samsøes model: "Raya" fundet i "mere feminin strik"
Inderposen er strikket af rødlig meleret chenille.



Når man vender den ser den således ud, og fungerer helt fint, men den sorte mønstrede side er uden tvivl min foretrukne yderside.
 
Men manden min har fødselsdag i dag, og han skulle da også have en telefonpose, der dog ikke skulle være helt så feminin (nu får vi se om det så også er lykkes)
 
Jeg havde mange overvejelser men lod mig inspirere af en af Mette Jørgensens nissehuer, hun havde med til fremvisning. Huen var strikket som en stor lukket "bold" eller "pose" og den ene ende var derefter stukket ind i den anden ende, og vupti, hue med foer ;)
 
Jeg håber på at skrive selve opskriften ned engang i næste uge, om ikke andet, så for at øve mig i den færdighed. 
Havde jeg tænkt mig lidt bedre om, havde jeg slået antallet af masker over selve posen op, hvorefter jeg ville have strikket i de samme masker, først den ene vej, og derefter igen den anden vej, så posen var lukket fra starten, men af uvisse årsager kom den erkendelse først da jeg var næsten henne ved det sorte....
 

.. hvorfor jeg måtte sy posen sammen i enden, med samme garn. Her er brugt kastesting og de fungerede upåklageligt i denne sammenhæng. Jeg kunne også have brugt maskesting, men denne gang blev det altså kastesting.

Som pinde brugte jeg Knitpro hanskepinde i str. 2.50 da jeg gerne ville have nogle relativt små masker. Det er rart at arbejde med træpinde syntes jeg.

Da jeg skulle lukke af lagde jeg posen flat ned og dermed handskepindene parvist overfor hinanden. Derefter brugte jeg den 5. pind til at lukke af med, ved at strikke en maske fra den ene strikkepind, sammen med en maske fra den anden pind, og derefter lukke af. (hive den foregående maske henover)

Så sørgede jeg for at hullerne sad ud for hinanden. Selvom det er lidt svært at se på billedet, håber jeg at det er til at ane.

Posen er vendbar, og her er bagsiden. Grundet mine mangler udi mønsterstrik med flere farver, er bunden noget smallere end resten af posen. oprindeligt var den designmæssige ide, at den dobbelte tråd i bunden skulle gøre posen ekstra støddæmpende, men nu fik den den utilsigtede (men udemærkede) ekstra effekt, at bundet holder bedre fast på mobilen.
 
Da selve posen var færdig, knyttede jeg et bånd af de tre farver der indgår i posen.
Da den lilla er skjult inde i posen, blev den det også i båndet.
 

Det skulle være langt nok jo.

Her ses en detalje fra båndet.

Båndet blev sat ind i hullerne, hvorefter jeg lagde båndenderne over hinanden og knyttede videre med den længste grønne og den længste sorte, hen over resten af snorene, indtil der ikke var mere snor at knytte af.

Her ses den færdige pose, med mobil i.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar