mandag den 29. oktober 2012

Miniature almue

Jeg ved ikke med jer andre, men så vidt jeg ved, er den skammel jeg lavede i sløjd stadig i brug.

Faget Materiel Design fordrer at vi udfordrer processen mod produktet, at vi tænker innovativt og ud af boxen og delvis glemmer det vi selv lavede dengang, for at sikre os at vi laver det "rigtige" nu.
Jeg elsker at vi får lov til at medvirke i processen, men på et eller andet plan ville det også være lidt trist at have sløjd på lærerseminariet, uden at lave en skammel.

Men så kunne man jo tænke ud af boxen ved at lave en miniatureskammel....
... og nu jeg var igang kunne tallerkenrækken ligeså godt komme med ;)

 

Jeg er faldet over en bog om scandinaviske miniaturemøbler. Den blev brugt til inspiration og delvis til direkte aftegning
 
Jeg startede med at tegne de ting af jeg ville lave (bordet og stolen laver jeg næste gang)
Så blev papiret limet på en finerplade (ca. 3mm) og de enkelte dele blev savet ud med den elektriske dekupørsav. En af de "skjulte" dagsordener med hele dette projekt, var at øve mig i at bruge netop denne sav til små detaljer.

Her er de små dele til skamlen. Der blev boret et lille hul ned igennem topstykket af skamlen, så det blev muligt at save hullet ud. Det var virkelig svært. Den primære grund til at det var svært, var at jeg havde glemt at bore og save hullet som det første, inden jeg savede selve stykket ud. Men det lykkedes da.
Alle siderne fik med lidt sandpapir (150 mener jeg) og trælimen blev fundet frem.

Fladerne fik lidt lim først, og da det havde siddet et lille øjeblik, kom jeg mere lim på, og satte først benene på.

Herefter siderne, efter samme fremgangsmåde. Jeg havde godt regnet ud at sidestykkerne var alt for store, men jeg fik lidt af et chok da jeg opdagede hvor grotesk det så ud.

Så jeg sleb siderne voldsomt ned. Her er også et billede af tallerkenrækken der står og tørrer. Det var noget af et arbejde at få alle de små "rundstokke" og hylder til at sidde korrekt.
I opskriften stod der at man skulle bruge lister, men jeg fandt et stykke fra en passienne, der var kækket af, ovre i kurven med rundstokke. De passede som skabt til formålet og var samtidig med til at give møblet et lidt andet look.

Derhjemme gik jeg amok med file og sandpapir, til alle sider og rundinger var så gode som jeg kunne få dem. Herefter fik de en gang maling. Min farfar ville have været misfornøjet med præcisionen af "rundstokkene", han ville ikke have sagt noget, men blot have kigget på møblet på en meget sigende måde. Personligt er jeg nu meget godt tilfreds af et første forsøg! :)

 
De fik 3-4 omgange maling hver.
 
Hmm, her åbenbart i en lille smule bedre opløsning!
 
Her er en lille billedserie fra da jeg malede skamlen. Det skulle gerne se lidt almue-agtigt ud, så jeg søgte en billedsøgning. Det var virkelig begrænset det jeg fandt, men jeg syntes at mit design ser relativt reelt ud.

Til sidst fik tallerkenrækken også en omgang.
 
Og her er den færdig skammel så ;) Er rigtig godt tilfreds med den.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar