onsdag den 24. oktober 2012

Home Sweet home

Vi blev sat en opgave:

Hvad vil du gerne fremstille til dit hjem ?

Hvad har du brug for, hvad har du lyst til, hvad vil du give et personligt præg ?

Det skal være en forholdsvis lille ting og du skal bruge og udvikle nogle af de håndværksmæssige kompetencer, du har fået i de første forløb.

Du kan hente inspiration fra fagbiblioteket, men skal lige vende din idé med en af os og drøfte fremgangsmåden.
 

En ting vi har savnet i hjemmet, er ekstra bordskånere.

Designprocessen var ikke langstrukken over tid, men kom vidt omkring. Der blev overvejet en vifte af puslespilsdesign og geometriske former, samt designs med hjerter eller træ-ender i en mosaik.

(Jeg skal huske at have scannet et par skitser ind)



Jeg startede med at save en skive af det røde elletræ der var tilbage udenfor.
Derefter blev der boret huller i midten, og en kniv blev brugt til at følge årerne i midten af træet, til der var et passende hul i midten, så at træet ikke flækker når det tørrer ud.
Efterfølgende har jeg tegnet de 6 retninger op, som jeg ønskede til de 6 ben.
 
I søjleboremaskinen borede jeg de 6 huller, således at borehullerne ikke gik hele vejen igennem til hullet i midten. Hvorefter træstykket blev poleret.


Nu filtede jeg 6 lige høje "bolde" efter anvisningen fra dengang vi filtede bolde. Det anderledes ved disse bolde var at de blev filtede flade frem for runde. Med en syl blev der lavet hul i filtbolden, så de små rundstokke kunne blive sat fast.



Den første rundstok blev sat på, men det blev hurtigt klart at det var nødvendigt at spidse rundstokkene til, for at få dem nemmere på både filtboldene og selve midter træstykket.
 
Der skulle spidses mere i den ende der skulle ind i filten, end i den der skulle ind i trædelen.



Jeg ved ikke hvorfor der er 2 af det samme billede, og desværre kan jeg ikke finde ud af at slette det igen.


Her er den færdige bordskåner oppefra

Og lidt fra siden.


Og nærbilleder.


Den skulle også afprøves, her med en flad kasse i stedet for en gryde. Det viste sig at filtboldene var så masivt filtet, at de var højere end trædelen. Dette bevirker at trædelen i midten svæver lidt i midten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar