mandag den 1. oktober 2012

Heksehatten

Efter vi havde filtet, kunne jeg slet ikke vente med at lave en rumlig form. Om aftenen målte jeg mit hoved og lavede mig en papskive, der kunne passe til de mål jeg skulle bruge for at lave mig en heksehat.  At det blev en heksehat, var meget nærliggende, givet det sorte karteflor jeg havde liggende.  Som ses her på billedet fik den dog en temmelig spraglet inderside, og det går helt fint at vende vrangen ud, og bruge den som humoristisk efterårshat.  Faktisk føler jeg mig en lille smule hensat til Terry Prachetts Discword verden, i form af "a hat full of sky"
 

Jeg lagde en masse sort karteflor på kryds og tværs, og lagde den meget orange ovenpå. Til sidst kom jeg små totter af en mørk brun toppet med en meget lille klump sort. Jeg lagde hatteformen ovenpå, og sikrede mig at der var orange nok under formen, men næsten intet orange der stak ud fra formen (men masser af sort) Som et eksperiement lagde jeg sølvagtige sytråde ind under det alleryderste sorte lag, i håb om at det gav en god effekt til en heksehat.
 
Dernæst gjorde jeg det samme, med den undtagelse at jeg denne gang sørgede for at det kun var det orange der stak ud.
Det orange "overskydende" karteflor foldede jeg ind over kanten, og satte klemmer på. Så vendte jeg formen, så den "bare" skabelon vendte ned mod det orange, hvor der kun var sort overskydende karteflor. Dette blev gjort så at det sorte stak ud fra formen. Så løsnede jeg en klemme af gangen, foldede det sorte karteflor ind over den allerede betrukne side, og satte klemmen tilbage.
 
Der hvor hovedåbningen skulle være, lagde jeg en plastikpose, der skulle sikre at ulden ikke filtrede sammen.
 
Nu var det bare om at filte løs. Varm sæbevand over, cirkelbevægelser med fingerspidserne og senere regulær valkning.
 
Min ide var at holde det nederste uld tørt, så at jeg kunne filte skyggen ud fra det allerede eksisterende. Jeg måtte dog skuffet erkende, at det var en umulighed med den megen vandplaskeri.
I stedet lagde jeg nye lag ovenpå, og nogle steder tog den første uld også imod den nye uld, men det blev til en tydelig forskel mellem første omgang og anden omgang. Hvilket ses meget tydeligt her:
 
 
Men jeg behøvede ikke være skuffet længe. Jeg havde hatten med til næste undervisningstime (forrige tirsdag) hvor vi skulle nålefilte. Med nålefiltning var det pludselig muligt at opnå de ting jeg ikke havde kunnet opnå ved vådfiltning.
 
 
 
Jeg kastede mig over opgaven med så stor iver, at jeg endte med at lave nogle grimme sorte huller i min ellers så fine inderside, men det måtte jo løses ved at fiksfakse, så det lignede at det var med vilje.
Det bedste var dog, at jeg med nålen og lidt tålmodighed, kunne lægge et sort "spindelvæv" af sort karteflor, der forbandt de to "dele" af min hat. Den blev derved betydelig mere hel og fik en æstetik der tiltalte mig langt mere.





 
Og ja, jeg kan altså også godt passe den selv, men min lille datter, der ellers er frygtelig bange for hekse, har taget den så meget til sig, at hun kan finde på at tage den på hvis hun skal se fjernsyn (hvorfor vides ikke)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar