lørdag den 17. november 2012

Gilbert og Gertrud

 
Gilbert og Gertrud er nisserne der skal befolke min miniaturejulestue i praktikken.

 
Jeg har tidligere vist Gertrud frem som hun ligger ovenover, men det blev tid til at give hende hår, hvorfor jeg medbragte hende til seminariet.
Jeg var helt overbevist om at det skulle være det hvide uld der ville blive mit valg
(beklager billedet, jeg kan ikke få det til at makke ret)

Og afprøvede også forskellige typer garn

det brune garn her vist, var egentlig sødt til hende, men alt for stift til at komme til at fungere.

Det rødbrune uld var jeg helt forelsket i, og drømmer om at lave en sådan dukke, men det var mere en troldedukke end en nissemor.

Ironisk nok var det "troldehåret" (ja, det hedder det faktisk) der var det mest passende til en nissemor.

Så jeg fandt det løse af slagsen frem og en lim (læg lige mærke til den velplacerede reklame ;))

Desværre kunne jeg ikke få limen til at fungere, så jeg fandt en anden.
Jeg huskede Mie's problemer med uld og lim, og var meget spændt, men denne fungerede helt upåklageligt.

Her er Gertrud med hår (det var dog først en times tid senere at hun fik sit navn)
Jeg er helt forelsket i hende, og har slet ikke lyst til at give hende væk, hvilket vi (nogle studiekammerater og jeg) blev enige om heller ikke behøvede at blive tilfældet.

Jeg væbnede mig med garn og hæklenål, og gik med Clara i værkstedet. Jeg havde ellers regnet med at bruge AL tiden i værkstedet, men jeg blev overmodig og tænkte "helt ærlig, hvor lang tid kan det lige tage for mig at hækle en nissehue i den størrelse, med den tykkelse garn"
Det tog faktisk heller ikke alverdens tid, og der blev også tid til det meste af det jeg ellers havde planlagt.

Nissehuen er på slump, og der er derfor ingen opskrift, til gengæld blev den helt perfekt til hende, syntes jeg.

Senere herhjemme fik hun øjne, og følgeskab af Gilbert, der allerede havde fået sit navn inden han blev til. Jeg kan se at læberne er blevet gule, det skal de ikke være, så det må rettes. Øjnene bliver lidt kunstige, og jeg overvejer om det er muligt at lave små cernitøje på forhånd til at sætte ind i cernitten, evt. med den flydende fimo. Det skal afprøves, men nu bevæger jeg mig igen over i billedkunstens domæne. (selvom det også er design at kigge på hvordan man sætter dukken sammen til det formål den skal opfylde)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar