søndag den 6. januar 2013

Dukkeseng til Vilja

 

Vi var jo så heldige at få doneret de der lange brædder jeg tidligere har talt om (ninjago-kassen)
 
Her er nogle af dem blevet brugt til en dukkeseng til min datter.
Først måtte alle brædder saves til, så de var til at transportere ud til praktikskolen, hvor jeg gik amok med en tykkelseshøvl, indtil overfladerne var tilpas fine.
2 stykker blev savet til til ender, 2 til sider, 3 til bund og et langt brædt blev til de to rundede ben der får vuggen til at vugge.
 
Endestykkerne blev i hver ende savet på rundsav, med en 20 graders vinkel. Det samme blev de to langsider, dog i toppen og bunden.
De tre bund-brædder fik lov til at være som de var, da jeg vurderede at det var ok at selve bunden gik lige ned. Det kunne være skægt at se en anden gang hvad forskel det ville gøre for udtrykket, men valget blev ikke mindst foretaget grundet det tidspres jeg var under.

Først sikrede jeg mig at brædderne passede sammen

Så blev de limet, først med lidt lim for at mætte, herefter med lidt mere for at binde.
Brædderne blev lagt mod hinanden og de fik 2 søm.
Samme procedure for de tre andre hjørner.

Her ses sengerammen, der her bliver tjekket for om de er i vinkel (og det var de, hurra)


Bundbrædderne blev lagt på, og jeg fandt de præcise steder de skulle sidde.

De yderste brædder blev sømmet (og limet) på først, bare med to søm i hver ende til at starte med, samt 5 søm på hver langside. Da siderne jo havde en hældning, var det vigtig for mig at sikre mig at sømmene ikke var for lange, eller blev placeret for langt inde på brædtet, så at sømmet ville gå igennem. Alt gik heldigvis rigtig godt.

Herefter blev den midterste sat fast, og der kom
ekstra søm i endebrædderne, hele vejen rundt.
 
Så skulle der designes ben. Her et af mine første motiver, der dog desværre blev forkastet igen, da det ikke passede helt så godt til modtageren.

Det kan være lidt svært at se hvad det er, men det er tre hjerter, to meget aflange der næsten ligger ned og dermed giver hældningen/rundingen, samt et mindre og mere buttet der sidder i midten.

Designet blev kopieret og to kopier limet med limstift på det rette brædt.

Herefter blev de angrebet af båndsaven, iført den lille savklinge. Jeg savede udefra og ind det meste af vejen, men de store hældninger kunne klingen tåle at jeg savede frihånd med det samme.

Så blev de ellers slebet til (og slebet og slebet, tror også at de fik mere efter dette billede)

Benene blev testet, hvorefter de blev limet fast.
Desværre har jeg ikke fundet billederne af at jeg skruer dem fast indefra sengen, men det blev gjort med forsænkninger til skruehovederne og det hele.
et hjerte blev også limet fast til sengen. Der var nemlig lige en rest tilovers, der passede med et masivt hjerte, der så igen kunne matche hjertebenene.

Her er hjertet, der ligeledes er savet ud på båndsav og derefter slebet til, først på skivepudseren og derefter i hånden.

Sengen blev malet julerød, og ideen var at de små hjerter på benene skulle males hvide. Min mand og jeg var dog ikke helt enige om æstetikken i denne del af designet, så tiden fik lov til at bestemme at sengen stadig ser således ud som på billedet!
 
Hvis jeg husker det skal jeg have scannet min arbejdstegning ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar