torsdag den 3. januar 2013

Mariannes armbånd


 
Min fars kæreste havde ikke huller i ørerne, lod jeg mig fortælle, så jeg begyndte at tænke over hvad jeg kunne finde på til hende i stedet (i julegave) Da jeg var godt igang med øreringene med træ-julehjerter, tænke jeg at det kunne være spændende at lave et armbånd i stedet.
Tidligt i processen drømte jeg om at lave et armbånd (knyttet eller flettet, i grov tråd eller metal) med de samme små hjerter hængende som vedhæng.
 
 
Men så var det jeg tænkte, at det kunne være spændende at se hvad der ville ske hvis jeg satte andre træsorter sammen.
Jeg fandt en oliventræs ske i netto til 19 kr, og havde dertil købt noget Amarenth, eller Publeheart som det også hedder. Skulle man være nysgerrig efter hvorfor det hedder Purbleheart, kan man se billedet her.
Det var rigtig spændende at arbejde med. Hvor fineren af ahorn og kirsebær var ekstremt nemt at slibe hurtigt til, måtte jeg her erkende, at oliventræ og i særdeleshed Amarenth er af en helt anden hårdhed, hvilket kræver nogle timers ekstra arbejde for at nå til samme resultat.
 
Pga træets hårdhed opstod der praktiske forholdsregler. Hjertet endte større ud end øreringshjerterne, samtidig måtte jeg holde mig til lidt mindre rundede hjerter (rundt i kanten) end jeg oprindeligt havde planlagt, hvis jeg skulle holde min deadline (juleaften) bare sådan nogenlunde.
 
En anden følgeting var, at da hjerterne blev "for store" havde jeg ikke tykt nok oliventræ, og jeg endte med at vælge et stykke elletræ som den store lyse halvcirkel i hjertet.
Senere fandt jeg ud af at lave hjerterne mindre og holdt i de 2 sorter (mere om det senere) men det viste sig at være en god ting altsammen.
For det første var det nemmere at slibe i elletræet der ikke var nær så hårdt et træ som de to andre sorter. For det andet viste de næste eksperimenter mig, at oliventræet ville have gjort det samlede udtryk meget meget mørkt.
Derudover var der den fordel ved "hindringerne" at det nu var muligt at lave huller i siderne på hjerterne, og derved gøre dem til selve armbåndet, i stedet for blot at gøre dem til vedhæng.
 
En ting i processen som jeg syntes er enormt vigtigt at dele med jer, er den efterbehandling jeg har givet hjerterne (alle de typer jeg har lavet)
Jeg har som mange andre kvinder, sådan en neglefil der er beregnet til at polere neglene.
Det slog mig at det var værd at afprøve den på træ (den ligger alligevel bare og fylder op i skuffen uden at blive brugt) og det viste sig at den faktisk er rigtig god til netop dette formål.
Dette medførte at jeg både kunne se Dr. Who og en god film, mens jeg sleb hjerterne til, i sofaen.


I det endelige smykke har jeg valgt sølvøskener til at gå gennem hjerterne, og bankede bronceøskner til at være mellemled. til selve kæden har jeg brugt sølvøskener og låsen macher øsknerne i kæden



Ingen kommentarer:

Send en kommentar