onsdag den 9. januar 2013

Monicas gaver


Vores lille niece skulle også have en gave. Der var mange ideer igang. Det var af uvisse årsager betydeligt nemmere at finde på pigegaver frem for drengegaver i starten. Disse gaver var derfor også blandt de første gaver jeg lavede.
 
Jeg drømte om at lave et cupcake-fad i træ, der skulle kunne skilles ad. Dertil hækle et vist antal cupcakes til at sætte på fadet.
 
Mit første forsøg på at hækle cupcakes gik imidlertid ikke så godt, så da jeg faldt over en opskrift på en kajkage var det en uimodståelig udfordring.
 
Øverste billede viser starten af de tre dele der bruges til kagen. Bunden, den grønne del af kagen og den lyserøde mund hækles hver for sig og hækles sammen til sidst.
Øjnene er hæklet af hvidt garn og det sorte broderet på til allersidst.
 
På billedet nederst ser man den færdige kajkage, som jeg faktisk blev helt stolt af. Den gøres følge af resten af niecens gaver; en lille kurv med hæklede jordbær, ligesom denne gave, et lilla blomsterhårspænde samt 4 hæklede flødeboller.
 
Man kan se et bedre billede af jordbærene her.
 
Flødebollerne har jeg ikke en opskrift på, og prøvede mig derfor bare frem (senere har jeg erfaret at der ligger et par stykker på nettet) i et senere indlæg vil jeg skrive opskriften jeg selv kom frem til.
 
Til fyld sprættede jeg en 9 krs pude fra IKEA op, perfekt til fiberfyld, selvom den naturbevidste del af mig hellere ville have stoppet dem med uld eller lign.

Kajkage og jordbæropskrift er fundet  i Hendes verden nr. 33 2012

Ingen kommentarer:

Send en kommentar