lørdag den 26. januar 2013

Æske med 3M


Jeg lovede at jeg ville lave den anden æske, og prøve om metoden med 3M-lim ville fungere.
Det korte svar er "Ja!" hvis man lige ser bort fra at jeg lavede en klassisk fejl, og dermed ødelagde skabelonen undervejs. Skabeloner skal helst også være på lidt tykkere papir end alm. printerpapir, hvis de skal holde til mere end en gang. Til gengæld må skabelon papiret heller ikke være alt for tykt, hvis man som her vil lave markeringerne direkte gennem skabelonen.
Når man arbejder med 3M er det vigtigt at lade limen tørre ordentligt, hvis man vil have mulighed for senere at skille papirerne ad igen. Min fejl her, var at jeg lagde skabelonen der stadig var våd af limen, ovenpå det stykke papir jeg ville lave selve æsken af. 
Men fejl er til for at lære af!



Her er først et billede af de ting jeg brugte: 
Æskepapir, skabelon, 3M spray, bonefolder, papirssaks og lineal. 
Jeg brugte også et skæreunderlag, for ikke at ødelægge det underlag jeg arbejdede på, mens jeg markerede med bonefolderen.


På det næste billede ser man at bagsiden af skabelonen er sprayet med limen. Når jeg vælger at spraye bagsiden af skabelonen, er det for at selve æsken ikke skal være helt klistret efterfølgende. Derudover vil man så kunne bruge limen til at sætte skabelonen hurtigt fast på det næste papir, uden at skulle limeprocessen igennem igen.


Her er de to stykker papir sat pænt ovenpå hinanden...


Og herefter klippet fint ud. På dette tidspunkt vidste jeg endnu ikke at limningen var gået galt, og jeg havde løsnet skabelonen i et hjørne der ikke krævede markeringer, for at vise jer hvor nemt man kan tage det af efterfølgende (lang næse til mig, for jeg fandt åbenbart det eneste sted hvor det reelt kunne lade sig gøre!)


Så blev der markeret med bonefolder.


Og den lille lineal.


Efter at have bakset med at få skabelonen af (hvilket jo ikke lykkedes) foldede jeg alle foldninger ekstra skarpt med bonefolderen. Herefter samlede jeg æsken der, selvom den ved første øjekast havde set lettere uoverskuelig ud, igen var relativt logisk. Der var en tydelig top og bund, når blot man kiggede lidt logisk på den. Derefter var det blot at samle. Der var en enkelt fold jeg havde foldet den forkerte vej, hvilket voldte mig lidt problemer, men derefter gik det rimelig let.

Alfa og omega er præcision og meget skarpe fold.


En anden vinkel

og en tredje vinkel (og hvad laver den sorte plet på min kameralinse?)

Og lagt ned.

Til sidst kunne jeg ikke lade være med at lege lidt, og tegne på æsken så det fulgte foldningerne. Se toppen for billede ;)


2 kommentarer:

  1. Af ren nysgerrighed... Hvor køber du 3M henne Stine? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja se, det er så et rigtig godt spørgsmål. Det er så længe siden at jeg ikke kan huske det. Men der er da lidt at gå efter her: http://www.grafical.dk/spraylim-3m-remount.aspx
      og her: http://www.supersellers.dk/Skiltning%20&%20M%C3%A6rkning/Tilbeh%C3%B8r%20til%20skiltning/3M%20-%20Spraylim_i6340.html

      Men i det hele taget kan det godt betale sig at google det lidt ;) Jeg kan se at min i sin tid kostede 140.50 (hehe, og der kan man bare se, prismærkatet afslører at det blev købt i Stellings) Det koster sikkert lidt mere nu, og det sidste link er nok i den billigere ende ;)

      Der er ikke meget tilbage i min egen spray, så måske jeg skulle overveje at investere i en selv. Det er godt til opklæbning af plakater eller lign, til en fremlæggelse/portefolie hvor billederne skal kunne tages ud og ind af mappen osv.

      Slet