torsdag den 31. januar 2013

Redekasse til Blåmejse


Dagens udfordring var redekasser, eller fuglehuse som man også kalder dem.
Emnet var materialelære, hvilket det også var i tirsdags (mere om det i et senere blogindlæg) og idag var det træernes verden vi skulle udforske, mod tekstilernes i tirsdags.
Opgaven gik på at lave et fuglehus i fyr, der derefter skulle males helt eller delvist.
Vi fik arbejdstegninger at arbejde med, og blev derefter sluppet løs i sløjdlokalet.
Min er endnu ikke helt færdig. Jeg mangler at lave det der skal holde låget fast, samt gøre det muligt at hænge redekassen op i et træ eller lignende. Derudover plejer træ at skulle have mere end en omgang maling, så jeg har ikke sat mig op til at jeg er færdig med maleriet endnu.




Ovenfor ses nogle af mine studiekammeraters forskellige præg på redekassen.


Der blev arbejdet igennem da vi blev sluppet løs i værkstedet.
Vi startede med at hente brædder ude på gangen, der blev savet til efter anvisningerne på de udleverede ark.

Noget af det blev savet på rundsaven
Her var det de brædder der skulle være 15 cm, som Benn måler efter til. Min erfaring med Kurts rundsav er dog, at man godt kan gå ud fra at landet passer til de fortrykte tal ;)
 
Efter at forsiden var blevet forsynet med et 28mm hul, der passer til en blåmejse, limede jeg siderne og bunden sammen....

... og gav dem en del galvaniserede søm, der ikke ruster ude i vejret.
Det søm jeg her står og hamrer i, burde have siddet 2cm oppe af siden, har jeg senere fået at vide. I modsætning til et par af mine studiekammerater, var jeg heldig at det hele gik alligevel, men det er godt at vide til når man står med eleverne.
 
Hullet ind til redekassen skulle slibes, så at åbningen ikke var rene splinter.
Så var selve kassen færdig, og så således ud, inden en let slibning.
Låget blev placeret, ved først at lægge låget med bunden i vejret. Herefter lagde jeg lågklodsen løst hen over og satte redekassen ned over lågklodsen og fandt det sted der var bedst.
Nu løftede jeg forsigtigt redekassen, så at lågklodsen blev liggende, og jeg tegnede med blyant hele vejen omkring.

  
Lågklodsen blev taget væk, og der kom lim på.

  
Klodsen blev limet fast, og så var selve kassen i praksis færdig (ud over fastgørelse af låg, og ophængning, der bliver lavet en anden dag)
 
Nu var det tid til at dekorere redekassen med Kurts hobbymaling.
Når nu det er til en blåmejse, var blå vel passende, tænkte jeg. og det skal sidde i et træ, så grøn er nok heller ikke at foragte.  Men jeg må indrømme at jeg havde det virkelig skidt med at male den fine fine forside. Da malingsdelen nu engang var en del af opgaven slog det mig at udnytte årerne, og bruge dem som udfyldningsstreger, og lade en del af træet stå råt i mellem.

Så jeg gik straks igang.

Den ene side blev grøn...


... og den anden blev blå

Ovenfor ses et par af de færdige redekasser, af dem der venter på at blive malet på et andet tidspunkt.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar