torsdag den 24. januar 2013

Shahs papirsnørderi

Lad det være sagt med det samme. Skønt jeg ikke er helt så meget papirnørd som Shah, så elsker jeg mediet, og dagens undervisning der blandt andet bestod af præcisionsfoldning og æskefoldning var lige mig.
Dertil fik vi et super godt oplæg omkring papirets egenskaber, samt inspirerende billeder af værker udført i papir. Går alt andet galt på en skole, er der trods alt altid papir, og derfor er det også et materiale der er værd at kende lidt til.  
Nogle satte spørgsmålstegn ved om det overhovedet var materiel design, eller om vi havde bevæget os over i billedkunsten. Men alvorligt talt, hvis man kan betvivle hvorvidt en æske er designorienteret, så vil jeg vove den påstand at det er uvidenhed!


Den æske jeg valgte at lave til årest julegave-øreringe, var bestemt ikke et tilfældigt valg. Senere har jeg tænkt over om der ikke kunne have været en endnu bedre æske, men alt i alt var jeg glad for mit valg.

Shah havde et vist antal skabeloner med til os, og han kom med ovenstående til mig og mente at den bestemt var mig.
Det er en præcisionsøvelse at få markeret og foldet de enkelte linier helt lige. Jeg brugte en lineal og en saks (den ikke alt for spidse side) til at lave markeringerne, og jeg må blankt indrømme at jeg savnede min bonefolder (må indrømme at der i den forbindelse sneg sig den tanke ind hos mig, at man da liiige kunne smutte ind i sløjd og lave en)
Bonefolderen, er god fordi den kan lave markeringerne, uden at man skal være bange for at komme til at skære igennem papiret. Derudover kan man folde helt fladt, uden at være bekymret for at papiret skal blive misfarvet af redskabet.


Efterfølgende hørte jeg Shah sige at han stod der med en af de sværeste æsker at lave. Frisk på en udfordring tog jeg papiret fra ham og gik i gang. Man kan fornemme mønsteret på billedet ovenfor. Jeg startede med at klippe skabelonen i det tynde papir ud, og overføre det til et stykke tykkere pink papir. Herefter klippede jeg den nye tegning ud og markerede alle de runde foldninger.
Så var det bare at samle.
Lidt rumlig orientering er på sin plads her, men der var heldigvis en relativt tydelig struktur i denne æske, så den var ikke så svær at samle som jeg havde forventet, og æsken kunne samles helt uden brug af lim.


Som ses på billedet herover, så kunne mine markeringer godt have været en smule mere præcise. En løsning kunne have været at spraye skabelonen med 3M (en lim der sprayes på, og gør at emnet kan tages af og på et vist antal gange) hvorved prægningerne kunne foregå uden at papiret forskubbede sig. (en teknik jeg vil prøve i morgen, med en æske jeg har tilladt mig at tage en skabelon med hjem af) Billeder kommer når det er opnået.


Æsken lagt ned.

Det har været en hyggelig og særdeles lærerig dag, hvor jeg både blev klogere og temmelig inspireret, også til at prøve at folde i tekstik med vfliseline.

Tak Shah ;)


4 kommentarer:

  1. Selv tak Stine! Det var en rigtig god og hyggelig dag synes jeg.
    Jeg synes også, at arbejde med papir er ekstremt relevant indenfor vores fag. Der er materialekendskab, en bearbejdningsproces, teknik der skal læres/mestres og enorme muligheder. Derudover er der som vi også talte om en rigtig god mulighed for at overføre forskellige foldninger på tekstil når man laver plissé. Her bruger man jo bare et strygejern til at "folde med" :)
    Og så ser din æske skide godt ud! Jeg synes det var ret sejt at du overførte skabelonen til pap og lavede din egen æske. Det gør det hele mere personligt når man "er med helt fra start" :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Shah, og ja, det var både en god og hyggelig dag.

      Jeg har foldet den anden æske idag, og lagt et nyt indlæg på siden, hvor jeg har eksperiementeret med 3M-lim, tænker at du vil finde det interessant ;)

      Hygge.

      Slet
  2. Så fin.
    Jeg er super træt af, at jeg ikke kunne være med i går. Ser fedt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi savnede dig også Louise, men du havde jo vist at du sagtens kan folde papir ;)Håber vi ses på tirsdag.

      Slet