torsdag den 31. januar 2013

Flette, flette, flette...

Forrige tirsdag skulle vi flette i genbrugspapir. Jeg havde prøvet teknikken en del gange før, og er ikke helt så bidt af det, som jeg troede at jeg ville være, dengang jeg så teknikken første gang.
Da Mie og jeg som de eneste ikke skulle til bachelormøde, gik vi i gang en del før de andre.
Således var jeg tæt på at være færdig med min første kurv, da resten af holdet kom tilbage, for at modtage instruktioner.

På den måde endte jeg hurtigt med at kunne hjælpe andre der ville have hjælp, og det var faktisk rigtig sjovt.
Til slut var jeg rigtig godt og grundigt træt, hvilket medførte et grineflip af dimentioner da Anders og jeg fandt en lille fejl i fletteriet, der voldte store problemer i resten af fletteriet. MEN, det inspirerede mig faktisk rigtig meget. Det der var sket, var at Anders var kommet til at flette hen over to strimler i stedet for en strimmel. Det er rigtig nemt at komme til at gøre, men det slog mig, at det måtte man vel kunne gøre med vilje.
Så da jeg kom hjem gik jeg igang



Jeg valgte denne gang ikke genbrugspapir, da jeg ville have nemt ved at finde ud af hvor jeg var kommet til. Derfor faldt valget på en rest designerpapir med en forside og en bagside. Det havde den ekstra fordel, at den ene side havde en liniering, der gjorde det nemt at klippe strimlerne ud.

Bunden blev flettet med disse.


  
Bunden blev som man kunne se, flettet normalt, men derefter flettede jeg hen over hver anden.
Ovenfor ses det kaos der fremkommer når strimlerne i EN retning bliver bukket ned og fastgjort, men den anden halvdel af strimlerne endnu flagrer opad. 
Personligt kan jeg godt li at bukke dem udaf, så jeg nemmere kan komme til at flette dem ind i kurven, samt klippe for lange strimler til.
Og her er jeg begyndt at folde den anden vej også.


Her ser man bunden efter at kurven er flettet færdigt.
Det er tydeligt at med denne type papir og størrelse, samt flettype, bliver kurven lidt mindre stram i det. Den fungerer nu stadig helt fint.

Det færdige resultat.
Men hvad skal den dog bruges til?
Svaret fandt jeg da jeg kiggede rundt i "Karen-Marie klip" da hun havde lavet nogle kurve med hank, så at de kunne hænge på juletræet. I hendes version er der limet en vandret dobbeltstrimmel rundt om toppen, hvilket også ser sødt ud. På studiet så jeg, at en af mine holdkammerater havde flettet således at hver af de fire sider endte op i en spids. Denne side kan så oven i købet bukkes ned, så der er mange muligheder.

Set oppefra


Hanken mente jeg nu sagtens kunne være på, de takkede kanter til trods. Hanken blev lidt drejet, men det har sin helt egen charme, syntes jeg.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar